SEKAPUR SIRIH


Yayasan UNITI merupakan sebuah badan yang tidak mempunyai sebarang matlamat keuntungan dan perniagaan telah ditubuhkan pada 16 Mac 1998. Ia bertujuan bagi memfokuskan usaha mengumpul, menerima, mengurus dan mentadbir dana diharapkan akan dapat memberikan impak yang besar kepada pelajar bagi meneruskan kecemerlangan dalam dunia pendidikan. Dana tersebut dijangkakan akan dapat dikumpulkan melalui sumbangan ahli-ahli Yayasan dan juga sumbangan ikhlas daripada individu dan badan-badan yang berminat. Sebagai insentifnya, setiap sumbangan tersebut akan dikecualikan daripada dikenakan cukai pendapatan oleh pihak kerajaan (salinan surat pelepasan cukai disertakan).


Penerima sumbangan dan bantuan yang diagihkan tidaklah merupakan semata-mata pelajar UNITI, tetapi akan diberikan kepada setiap pelajar yang layak dan sesuai di seluruh negara. la akan diberikan dalam pelbagai bentuk termasuklah secara dermasiswa, bantuan kewangan, insentif pelajaran, hadiah dan sebagainya. Malah organisasi yang terlibat dalam pendidikan dan penyelidikan sama ada secara langsung atau tidak juga berhak bagi mendapatkan bantuan daripada dana tersebut.


Oleh itu, individu-individu, badan korporat, dermawan serta badan-badan yang terbabit dialu-alukan bagi menjadi ahli dalam Yayasan UNITI.

Friday, March 12, 2010

Gladys pelajar terbaik SPM: Digelar mesin fotostat oleh guru, rakan

Oleh Misiah Taib, Sharifah Salwa Syed Akil, Sazarina Shahrim, M Hifzuddin Ikhsan dan Nor Fariza Ramlan


Berita Harian:12/03/2010


KUALA LUMPUR: Pelajar terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009, Gladys Tan Yee Kim tidak mempunyai formula khas untuk belajar kecuali rajin mengambil nota ringkas dan sentiasa menyiapkan kerja sekolah.

Gladys, 18, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Green Road di Kuching, Sarawak, mendapat keputusan 10A+, menganggap usikan rakan dan guru sekolah yang memanggilnya sebagai mesin fotostat berbaloi kerana berjaya muncul sebagai pelajar terbaik keseluruhan.

“Keputusan hari ini memang mengejutkan kerana semua A+ kerana saya tidak pernah menetapkan sasaran untuk menjadi pelajar terbaik, sebab itu saya seperti bermimpi lagi,” katanya ketika ditemui di sekolahnya, semalam. Anak bongsu daripada empat beradik itu bercita-cita menjadi pensyarah dalam bidang kaji hayat.

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, berkata beliau gembira dengan kejayaan Gladys Tan yang muncul pelajar terbaik keseluruhan SPM.

“Saya sangat gembira. Tahniah kepada beliau,” kata Taib mengulas pencapaian Gladys.

Pelajar kedua terbaik negara, Grace Kiew Sze-Ern dari SMK Sri Aman, Petaling Jaya menyifatkan pembelajaran secara berterusan di rumah menjadi resipi kepada kejayaannya.
Grace Kiew yang memperoleh 15A+ berpegang dengan prinsip pembelajaran secara teratur, tidak terlalu tertekan, tetapi memberi tumpuan sepenuhnya ketika di kelas serta mendapat rehat yang mencukupi.

Beliau yang mengikuti kursus A-Level di kolej swasta ibu negara sekarang bercadang melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan atau pergigian.

Pelajar terbaik Kuala Lumpur, Phoon Yik Chi dari SMK Seri Bintang Selatan yang memperoleh 13A+, memperuntukkan dua hingga tiga jam sehari untuk mengulang kaji.

Rakan sekolahnya, Nur Hidayatul Nabila Azmi membuktikan tanpa kelas tuisyen beliau mampu memperoleh keputusan cemerlang, asalkan tekun mengulang kaji.

Beliau yang mendapat 10A+ dan 1A menganggap masa empat jam sehari untuk belajar selain solat berjemaah tiga kali seminggu bersama keluarga serta doa ayahnya setiap kali selesai mengimamkan solat menyumbang kepada kejayaannya.

DI PUTRAJAYA, fokus dalam kelas dan patuh kepada nasihat guru antara resipi kejayaan pelajar terbaik Sekolah Menengah Alam Shah di sini, Shahrir Yasin yang memperoleh 10A+ dan 1A.

Baginya, ibu bapanya dan guru banyak mendorong beliau untuk mendapatkan keputusan cemerlang dalam SPM.

Rakannya, Mohamad Muzakkir Abd Ghafar yang turut mendapat keputusan sama tetap gembira walaupun sasarannya untuk mendapat 11A+ tidak tercapai.

No comments: